Tur til Dyrnes

Det å gi rom, tid og muligheter for barna til å observere sammen med oss voksne samtidig som vi er lydhøre for deres observasjoner, gir oss et innblikk i hvor, hva og hvorfor barna ser det de ser. " ( Charlotte Claussen, 2019)

Å være på tur med barn handler om å ha tid. God tid. Tid til å undre seg, tid til å undersøke og undre seg over det man ser.

Gullklumpen tok i dag en fantastisk tur til Dyrnes med grillmat i sekken og med godt humør. Å kjøre taxi gjør vi ikke så ofte - så det var en spennende opplevelse, bare det.

I Dyrnes er det alltid mye moro å oppdage - og vann har alltid en magisk tiltrekningskraft på barn (og voksne..)

Vi undersøkte med liv og lyst hva som skjedde når vi kastet små stein og store stein ut i sjøen - både hvilken lyd som ble laget, små plask og store plask. Herlig! I Rammeplanen står det at barnehagen skal bidra til at barna opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover.

Vi undersøkte også noen "bunkerser" - og vi fikk høre litt om hva som skjedde under krigen her i Norge - og at både nordmenn og tyskere fikk laget slike "hemmelige" huler og gjemmesteder.

Å løfte på steiner, kikke under tang og tare - er vi heldige finner vi små krabber. "Sidelengs og bare på skrå! Det er slik krabben kan gå..." Så rart... Men så raske de er til å gjemme seg! Liker de også fiskekaker, mon tro?

En fin dag med de eldste i barnehagen vår, og med gode og mette mager, og med gode felles opplevelser - reiste vi tilbake til barnehagen.