Påskeaktiviteter og vårtegn i naturen

Kong Vinter takker snart for seg, og vi kjenner solen begynner å varme godt i ansiktet. Våren er i anmarsj, og vi gleder oss til å hilse på småkryp og blomster som våkner til liv etter en kald vinter.

I barnehagen skjer det mye spennende for tiden. Vi sår frø, lager påskekyllinger, leter etter vårtegn på tur og formidler påskefortellingen gjennom flanellograf og konkreter.

"Personalet skal formidle fortellinger og skape rom for barnas opplevelser, samtaler, erfaringer og tanker om religion, livssyn, etikk og eksistensielle temaer."  (Rammeplan for barnehagen)

I eventyret "Verdens vakreste egg", møter vi hønene Prikken, Stilken og Fjæra som konkurrere om hvem som er den fineste høna. Alle 3 var vakre på sin måte, og selv ikke etter å ha lagt 3 fantastiske, dog ulike egg, klarer verken de eller kongen å bestemme hvem som er vakrest. Alle 3 blir prinsesser - med hvert sitt vakre særpreg.

"Barnehagen skal bidra til at barna utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap."

Og tenk - det kom også to silkehøner på besøk - som barna på småbarn fikk hilse på. :)